sobota 7. června 2014

Bezová šťáva

Nápad udělat bezovou šťávu přišel jako blesk z čistého nebe. Kupovanou šťávu jsem pila asi tak pětkrát v životě a nikdy mi moc nechutnala. Možná i proto jsem byla vůči výrobě čehokoliv podobného dosud poněkud skeptická. Ale přišlo jaro, sluníčko, teplo, všechno kvete a ten bez všude tak krásně voní... I proto vydali jsme se minulou neděli na vycházku, a za dvě hodiny jsme se vraceli s plnou náručí (= taškou) bezových květů.


Ještě před přípravou sirupu jsem zajela do IKEA pro lahve, abych vůbec měla v čem sirup skladovat. Když jsem procházela oddělením kancelářských potřeb, došlo mi, že na bytě nemáme žádnou velkou nádobu, ve které by se mohly květy louhovat. Můj zrak spočinul na odpadkových koších. To asi ne... Ale což, nikomu to přeci vyprávět nebudu.

(Vědí o tom už všichni.)


Na zhruba 3,5 litru sirupu je potřeba:

 cca 50 květů (záleží na velikosti, těch hodně velkých bude stačit méně)

 2,5 litru vody

 2 kg třtinového cukru

 3 citron

 80 g kyseliny citronové

Potřebné množství vody převaříme a necháme úplně vychladnout. Přelijeme do dostatečně velké nádoby, smícháme s kyselinou citronovou a oloupanými a nakrájenými citrony. Nakonec přidáme omyté květy (pokuste se je jen zlehka opláchnout, ať se nevymyje všechen pyl). Celou směs necháme 24 hodin louhovat.

Po 24 hodinách přecedíme přes plátno do hrnce, přisypeme cukr a necháme zvolna prohřát, dokud se cukr úplně nerozpustí. Posléze přelijeme do lahví, necháme vychladnout a uložíme do chladu.



2 komentáře: